Followers

Friday, December 26, 2014

Hukum islam ke lima

Cuti sekolah dah hampir ke penghujung, namun persiapan sekolah masih belum dibuat sepenuhnya. Mulalah mengemas segala yang patut... senaraikan benda-benda yang harus dibeli.

Dalam sibuk mengemas tu min terjumpa satu pouch bag yang penuh dengan sampul duit raya, baru teringat duit anak2 tak di masukkan kedalam bank.

Memandangkan hari isnin min dan hubby tak kerja, jadi kami ambil kesempatan ini mengunjung ke Tabung Haji Kelana jaya. Mujur tak ramai orang sebab waktu kunjungan tu hujan turun dengan lebat.

Bila dah sampai giliran, baru min perasan my kid huda masih dengan emak, aduhaiiii surat beranak pun tak bawa.


Tak selesai juga aktiviti hari ni.
Hanya sempat buatkan buku untuk amsyar jer



Huda punya terpaksa buat hari lain. Sian kak ngah

Dah alang-alang sampai ke tabung Haji, min ambik kesempatan ni daftar haji. Mudah saja, yang penting dalam akaun kita dah ada jumlah wang minima sebanyak rm1300.
Seandainya kita tak mempunyai jumlah yang secukupnya, kita masih ada pilihan lain. Kita boleh menggunakan duit kwsp. Dengan syarat kita bawa salinan terkini penyata kwsp ketika pendaftaran dibuat.



Ha .. tu dia... giliran tahun 2078 kalau ikut system pendaftaran. Time tu genap usia min 100 tahun.

Ya Allah! Panjangkan usia kami, berilah kami peluang melaksanakan Rukun Islam yang ke lima dengan mudah dan pada usia muda. Amin

moral of the story, bila dah cukup duit di tabung haji atau pun bila dah mampu untuk keluarkan duit kwsp, buatlah permohonan ke Tanah suci.  banyak kelebihanya jika dapat mengerjakan ibadah ketanah suci diusia yang muda. pasang niat dari usia muda, moga dipermudahkan Allah.

Mengikut maklumat dalam laman web, pendaftaran akaun tabung haji juga boleh dilakukan di Bank Islam dan Bank Rakyat. Tapi pastikan kita bawa maklumat secukupnya jika pendaftaran akaun tabung yang dilakukan untuk anak-anak.
Pastikan anda bawa bersama sijil lahir dan mykid.
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment