Followers

Saturday, January 9, 2016

Hari ini dalam sejarah



Dulu dulu masa kecik selalu  dengar caption ni kat tv1,  bil tiba jam 6 petang jer dengarla caption ni kalau duduk kat kampung mesti tak boleh nak ubah siaran, wajib tengok k , sebab arwah tok suka siaran  ni

Dan caption kali ni masih lagi dengan hari ini dalam sejarah, sesuatu kejdian yang kini tinggal sejarah yang terjadi pada kami sekeluarga.  Sejarah yang akan kami kenang sampai bila bila

Dari tahun lepas min cuba nak tulis cerita ni, tapi terbengkalai kerana minda sedang membina kekuatan untuk melupakanya.

tapi apabila pihak astro acapkali mengulang tayang drama kisah benar berkenaan "pondok pakya" iaitu satu tragedi kebakaran yang berlaku pada 22 september 1989, peristiwa yang mengorbankan 27 para syuhada. Memberi min idea dari mana nak mulakan cerita.

Kebakaran yang berlaku di asrama pondok pakya difahamkan berpunca daripada sebatang lilin yang digunakan oleh pelajar ketika belajar.

 Sewaktu kejadian kebakaran ini berlaku min baru darjah 5.  Setiap hari min baca surat khabar menanti berita mutakhir tentang keadaan pelajar. 

Kebetulan pula asrama agama Taufikiah Khairiah Al Halimiah terletak di Yan kedah, dekat dengan kampung min di merbuk

Pix from google

Melalui drama lakonan semuala peristiwa yang di siarkan di astro, kita dapat melihat bagaimana  maraknya kebakaran itu berlaku. Dan bagaimana sistem komunikasi zaman itu dilakukan bagi memaklumkan tentang kejadian kebakaran kepada pihak ibu bapa. 

 Tak dapat min membayangkan bagaimana perasaan Pengetua apabila beliau diminta untuk mengecam mayat anak anak syuhada, dan bagaimana emosi beliau apabila hendak menyampaikan berita kebakaran itu kepada ibu bapa, sementelah semua rekod pelajar telah hancur dijilat api. 

Bagaimana penerimaan ibu bapa apabila mengetahui anak yang dikasih, anak yang diharapkan menjadi harapan keluarga kini telah tiada dan  pergi dengan keadaan yang begitu tragis sekali

Apa perasaan pelajar pelajar yang terselamat tetapi terpaksa meneruskan hidup dengan penuh kesengsaraan apabila terpaksa berdepan dengan trauma akibat kecelakaan tersebut.  Pastinya kejadian ini menghantui diri mereka seumur hidup. Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikulnya.


 Drama yang dipaparkan memberi kesan positif pada diri min. Yang mana min berharap semoga cerita yang min  kongsikan ini  menjadi teladan buat semua orang.

Jumaat, 13 February 2015, 5petang
Min dapat mesej melalui whatsapp daripada abangcik (adik no4) bagi memaklumkan tentang rumah mak terbakar, namun segala detail belum disertakan lagi

dalam masa yang sama satu gambar dikirimkan kepada min melalui facebook daripada jiran terdekat bertanyakan kenapa terdapat lori bomba didepan rumah mak, ada musibah apa yang sedang berlaku.

waktu tu min masih ditempat kerja, antara percaya dan tak percaya. Tapi min tak boleh nak balik awal sebab tak ada kenderaan. Jadi min ambik keputusan untuk tidak memberitahu sesiapa di office sebab tak pasti tentang keadaan yang sebenar

Didalam perjalan pulang  min asyik fikir macam mana boleh terbakar pula, daripada mana api itu datang.  Menurut abang cik ia berpunca kerana huda main lighter yang ditinggalkan diruang tamu.  Sebu rasa hati, perasaan marah meluap luap, sejak bila pula huda pandai main lighter, dan siapa yang meninggalkan pemetik api disitu


Dan ini adalah  kronologi cerita kebakaran yang diceritakan oleh emak, menurut emak...

345 ptg: mak tidurkan huda di ruang tamu tengah sebab masing masing dah keletihan baru balik dari majlis pernikahan am dan elice di bestari jaya. Waktu itu abah diruang tamu utama sedang menyaksikan majlis pengkebumian arwah tok guru nik aziz yang meninggal pada 12 feb 2015, iaitu malam sebelumnya

Setela huda lena, Mak terus masuk ke bilik untuk menunaikan solat zohor dan mengaji dibilik sambil menuggu waktu solat asar 

415 ptg : huda meluru masuk bilik mak dan terus mengunci pintu bilik. Bila mak tanya kenapa huda... huda hanya jawab 'tak de apa apa'

420 ptg: terdengar jeritan abah dengan kuat 'keluar... keluar....keluar....api dah marak ni..'
 Mak tutup alquran, rasa tak sedap hati, mesti huda dah buat sesuatu yang menimbulkan kemarahan abah,

mak terus keluar, terperanjatnya emak melihat kepulan asap hitam dan api yang sangat marak memenuhi ruang tamu

mak berusaha sedaya upaya untuk keluar melalui jalan kedapur untuk menghulurkan air.  
Asap yang berkepul kepul menyukarkan emak untuk bernafas,  bahang api yang panas di lantai rumah melambatkan pergerakkan emak. 

Tapi mak kuatkan semangat memikirkan nyawa seisi rumah dalam bahaya pada saat itu.

 Abah pula sedang bergelut seorang diri mengusung sofa pvc yang terbakar diruang tamu tengah keluar daripada rumah dengan melalui kawasan ruang tamu utama.

pada abah ... abah perlu pantas sebelum api lebih marak dan merebak ke kawasan suis utama rumah.
Abah mesti selamatkan rumah ni. Inilah rumah yang abah bina dengan titik peluh abah sepanjang bekerja. Rumah inilah juga tempat anak anak dan adik beradik berkumpul bila tiba musim perayaan, abah yakin abah boleh lakukan

425 ptg: abang cik yang berada didalam bilik terjaga dari tidur, abang cik baru sedar rumah terbakar bila keadaan dibilik sangat panas. 

Bila abangcik keluar bilik, ternampak abah seorang diri tengah mengalihkan sofa yang sangat marak 

Abah dan abangcik bertunggkus lumus menolak sofa yang besar dan panas tu keruang tamu utama. 

Apabila smpi keruang tamu utama,  keadaan menjadi sukar bila nak bawa sofa pvc keluar, lantaran pintu kayu tertutup dan mereka berdua terkepung. 

Nak ditolak keluar melalui sliding door, tak boleh pula sebab terdapat 2 biji kereta disitu. Keadaan akan lebih buruk

Abangcik berjaya meloloskan diri membukan pintu utama, dengan keadaan mata yang pedih dan kesesakkan nafas dek kerana melawan dan menghidu asap hitam tebal.

apabila pintu kayu berjaya dibuka... lagi sekali mereka menghadapi kesukaran untuk menolak keluar sofa. Kerana sofa tu terlalu besar tak muat melalui ruang pintu.  
Berhempas pulas abah dan abang cik mengiringkan Sofa tersebut agar dapat melolosi ruang pintu..

Api semakin bertambah marak lagi ditambah dengan angin yang bertiup daripada luar rumah. Tanpa disedari api marak menyambar langsir rumah, lalu menyambar sofa besar di ruang tamu utama. Dan dari situlah puncanya kebakaran merebak yang memusnahkan segala perabot di ruang tamu utama.

Abah dan abangcik berjaya mengeluarkan sofa pvc dan mereka sekali lagi berhempas pulas cuba mengeluarkan sofa satu lagi sepantas mungkin.

mak berjaya menghulurkan paip air untuk abah padamkan api .
dalam masa yang sama cikyah jiran sebelah rumah berjaya menelefon  anggota bomba bagi memaklumkan tentang kejadian dan alamat rumah.

445 ptg: mereka menunggu kehadiran bomba, dari jauh kedengaran bunyi siren bomba semakin dekat. Namun bomba tak sampai2 juga.  Malah pihak bomba menelefon cikyah semula untuk kenalpasti kawasan kebakaran. Cikyah juga panik waktu itu

450 ptg: marak api semakin terkawal dengan bantuan air daripada rumah cikyah dan paip diluar rumah. Mujur tekanan air kuat.
Dek kerana kelelahan dan sakit kepala serta sesak nafas, masing2 bergilir gilir berehat di luar rumah. Tiba tiba mak bertanya "huda kat mana? Ya Allah huda masih didalam rumah. Didalam keributan menyelamatkan rumah, Tak ada siapa perasan rupanya huda masih didalam.

abang cik masuk semula meredah sisa api yang belum sepenuhnya terpadam, sesekali terasa percikan tersebut mengenai badan. 
Dengan pantas abg cik masuk kedalam bilik mak mencari huda.

kelihatan huda sedang menyorok di tepi katil. Tak tahulah apa yang sedang difikirkanya, sedangkan mereka diluar rumah bagai nak pitam menghidu asap, entah macam mana pula huda didalam bilik tu.

bagi menyelamatkan huda, abang cik membuat keputusan mencampakkan huda keluar rumah melalui tingkap, mujur ada tingkap yang tidak bergril, maka dapatla huda meloloskan diri.  Alhamdulillah Allah lindungi huda.

5.00 ptg: sepasukan anggota tiba di perkarangan rumah, pihak bomba membuat tinjau kadar keselamatan, bagi memastikan semuanya sudah selamat. Tatkala itu semua api telahpun berjaya dipadam oleh abah, abangcik dan emak.  Pihak bomba padamkan suis eletrik utama bagi mengelak sebarang litar pintas yang ditakuti merosakkan peralatan eletrik yang lain. Selain itu pihak bomba juga memberi rawatan kepada kesan kesan lecur dan lepuh pada mak abah dan abang cik. Mujur huda tidak mengalami sebarang  lecur.

menurut pihak bomba, kelewatan mereka adalah disebabkan oleh alamat diberi tidak lengkap, tanpa lorong jalan mahupun nama kawasan. Maklumlah, kg subang sekarang semakin pesat membangun. Terdapat banyak tamann2 perumahan.

Pihak bomba memuji kecekapan mak abah dan abangcik. Kerana berjaya mengawal api.
Namun abah tak buat sebarang laporan polis atas kejadian ini. Kerana tiada sebarang tuntutan gantirugi yang boleh dilakukan kerana tanah yang abah beli tiada polisi insurans. Kat sini betul2 pengajaran buat kami semua.

Oleh itu perhatikanla persekitaran rumah yang kita duduki... 

Abah cakap, kejadian berlaku sangat pantas, dalam masa 10 minit api merebak begitu cepat sekali.  Tambahan pula waktu tu memang musim panas

jadi berhati hatilah semua... renungkan sejenak:


1. Selamatkah rumah yang kita duduki
2. Pastikan ada pintu alternatif bila berlakunya kebakaran, terutam bagi mereka yang duduk dirumah apartment.  
3. Kita pasang grill untuk elakkan pencuri, tp berhati hatilah, cuba buat motion study bila berlaku sesuatu, pintu  mana yang paling pantas kita gunakan untuk menyelamatkan diri
4. Ajar  anak2 tentang bahaya api
5. Standby kan pemadam api. Memangla mahal. Tapi bila dah kehilangan harta benda mcm ni, nilai rm700 tidakla semahal mana kalau nak dibandingkan dengan kerugian yang kita tanggung kelak.
6. Prepare for the worst. Carila sebanyak mungkin cara terbaik mengelakkan kebakaran, bagaimana cara terbaik berhadapan dengan kebakaran. Kerana kalau kita silap langkah. Takut ianya memudaratkan kita.
7. Pilih plan insurans anda. 

benarla kata orang, jangan bermain api, kesan kebakaran tu sangat pedih. 
Dalam satu seminar yang min attend selepas kejadian, penceramah menerangkan selain api, asap juga amat bahaya sebanyak 300 kali ganda berbanding api.  

Asap membunuh secara senyap, sebab itu apabila berlaku kebakaran ditengah malam, banyak kes kematiam berpunca daripada lemas menghidu asap.

min juga berkesempatan melihat kesan kesan mangsa kebakaran, ada yang buta. Ada yang melecur di muka, badan, kaki dan tangan.
kesan melecur memusnahkan keyakinan diri mangsa seumur hidup. Dari itu elakla kebakaran sebaik mungkin. Buatla persediaan sebijak mungkin





Anggota bomba yang sampai setelah kebakaran padam, terima kasih kepada anggota yang merawat kesan lecur di kaki dan tangan emak abah dan abang cik



Pandangan sudut rumah emak daripda pintu utama selepas kebakaran


Lakaran kawasan dimana api marak, juga terdapat 2 kereta dibahagian porch rumah yang menghalang untuk mengeluarkan sofa yang sedang marak dijilat api


kesan daripada kebakaran di ruang tamu utama, tempat abah duduk menyaksikan video pengkebumian Tuan guru Nik Aziz, hampir kesemua perabot musnah kecuali set meja makan


kerja kerja pembersihan ruang tamu utama, terima kasih buat jiran tetangga yang datang melawat dan sedara mara yang turut hadir membantu membersihkan kembali kawasan rumah


1.Atas sebelah kiri - kesan kebakaran didinding, kawasan utama api marak, juga terdapat tempat suis elektrik utama berdekatan
2.atas kanan-jelaga memenuhi kawasan rumah
3. Bawah kiri-kesan jelaga keruang tamu menghala ke dapur
4. Setelah dibersihkan dan ruang tamu tengah dicat dengan warna biru laut


Allah tidak menguji hambanya dengan ujian melebihi kekuatan hamba itu sendiri, pasti ada rahmat disebalik ujian

Sedeh sangat.....
kalau lah boleh ku putarkan waktu, takkan ku biar semua ini berlaku

Semua orang tak tahu... yang mana 5 hari setelah kebakaran berlaku adalah hari ulangtahun kelahiran abah yang ke -60.

Ya Allah, tak tahulah macam mana sedihnya perasaan abah. 

Min minta ampun abah.

Pastinya abah sedih...min dan adik adik berpakat kami adakan supprise birthday party buat menghiburkan hati abah.


Birthday abah yang ke -60. 
Kami berhimpun jayakanya bersama sama.
rasanya abah tak perasan kami arrange semua ni disaat saat akhir.

Teringat ungkapan abah selepas makan makan...

"Thanks to anak2, hope all of u still united"


Hanya kepada kepada Allah kita berserah disaat saat jiwa resah ditimpa musibah


Namun min bersyukur sangat sebab api tak melarat sehingga keseluruh kawasan rumah. Ternyata rahmat Allah sentiasa bersama hambanya, 

Bila min hitung balik kami hanya ada masa sebulan lebih untuk redo dan cat balik rumah sebab akmal akan melangsungkan perkahwinan pada hujung bulan mar 2015. 
Syukur sangat sangat...

Kalau tak tak tahulah macam mana, semua barang barang goodies perkahwinan, hantaran ... semuanya didalam store.
perkahwinan adik agak teratur sebenarnya sebab semuanya telah awal kami siapkan 
kecuali kejadian ini.  Alhamdulillah



Beginilah keadaan huda selepas kebakaran. Syukur huda tak apa apa. Alhamdulillah Allah lindungi huda

Masa min dalam perjalanan balik tu, macam macam min fikir ....apa nak 'basuh'huda, Memandai jer dia main api.
Mak cakap... puas mak tanya huda buat apa kat rumah opah.. huda hanya jawab ... huda tak buat apa apa... huda tidur jer.

bila min tengok dia ... dia nampak takut. Badan dia menggeletar bila min mandikan, jenuh min pujuk.
min peluk dia...  terdapat kesan calar dikaki dan penuh duri kaktus, abangcik tercampak dia atas pokok kaktus.
Huda cakap dengan min
'Kenapa ummi tak marah huda' 
Syahdunya... sian dia... dia tahu dia dah buat salah, pasrah dan redha jer nak kena marah.
haish... nak buat apa ummi marah.. 
tapi..
huda buat apa sebenarnya?
Huda cakap
huda nampak lighter (pemadam api) , huda cuba nak bakar plastik masa tu huda duduk atas sofa kelabu( sofa pvc) tetiba jer api tu tak boleh padam
huda larilah dalam bilik opah... api tak boleh kejar sampai bilik opah, huda dah kunci pintu dah.
aduhai... gitula cerita budak yang belum cerdik lagi. Tapi punya sikap ingin tahu yang tinggi

sampai sekarang huda pasti ingat peristiwa ni


Suatu masa dahulu, beginilah meriahnya suasana rumah mak dan abah dengan kehadiran saudara mara. Semua perabot ini hangus dijilat api, segalanya tinggal kenangan

R E D H A


Terima kasih tak terhingga buat semua yang datang berziarah dan menghulurkan bantuan keringat mahupun keewangan.  Maaf diatas layanan yang tak seberapa.

kat sini min belajar sesuatu, bila berlaku kesusahan pada saudara mahupun sahabat, kunjungla mereka, hulurkanla bantuan. Sedikit sebanyak ia dapat meringankan beban mereka.



Siti muhaimin jamal
Genap 336 hari peristiwa bersejarah


Tuesday, January 5, 2016

Selamat Tahun Baru

Alhamdulillah... 2016 menjelma sudah, bertambahlah usia kita setahun lagi
Semoga keimanan, kesabaran dan kewarasan diri kita juga bertambah sejajar dengan usia

Seperti biasa azam tiap tiap tahun min nak menjadi lebih baik dari daripada tahun sebelumnya dalam pelbagai sudut,
jadi lebih kurus dan sihat
yang penting solat diawal waktu.

Tapi kan...
Belum pun menjelang tahun baru... tup tup min diuji dengan sesuatu yang betul betul diluar jangkaan


Huhuhu kereta rosak, timing belt putus masa dalam perjalanan nak bayar duit sekolah anak

Segalanya tak pernah min terbayangkan
Dengan tak semena mena, keluar jer dari simpang rumah masa min nak menukar gear, tiba tiba jer clutch tak respond. Enjin mati di tengah jalan. Nasib baik jalan lengang. Dan kereta masih boleh di gerakkan kebahu jalan.
Tak terbayang nasibnya macam mana kalau berlaku di tengah jalan yang sesak. Macam mana lah dengan keadaan min dan anak anak.


Dan nasib baik masih boleh call insurnce untuk pertolongan towing kereta tanpa sebarang bayaran Terima kasih ETIQA. Nampak tak bertapa pentingnya kita ada plan insurance disaat saat kecemasan


Mengikut pihak insurance kereta jika kawasan yang nak ditunda dalam lingkungan 50km dan tidak melalui sebarang tol, maka tiada sebarang bayaran dikenakan.
Tetapi
Seandainya had melangkaui 50km yang dinyatakan dan perlu melalui kawasan tol segala kos tambahan dan kos tol adalah dibawah tanggungan penggguna


Tapi sebelum tu call dulu no toll free ni untuk dapatkan bantuan 1-800-88-6491 (ETIQA TOLL FREE)


korang semua aware tak  insurance kereta pakai company apa?
kadang kadang kita renew jer insurance tu tiap tiap tahun, tapi tak perasan company mana.


my Hero my Savior
GWS : get well soon



Terima kasih pada abah, adik adik dan en somi yang bertungkus lumus membantu siapkan kereta

Huhuhu
Speechless

sesungguhnya yang baik datangnya dari Allah, yang buruk itu adalah kelemahan diri kita sendiri

Tuesday, August 18, 2015

Aku Dia dan Buku




Yeayyy... Alhamdulillah dapat buku baru, terima kasih buat kakak ku Cik Waniey yang sudi menghubungi dan memaklumkan tentang kehadiran buku ni dipasaran.
Sah lah buku ini akan menjadi bahan godek sepanjang minggu ni.
Dah lama betul berkenan nak baca cerita cerita perjuangan, terutama yang melibatkan pejuang wanita di Malaysia.
Umum pasti pernah mendengar kisah beliau. Pahit manis beliau didalam sejarah tanah air Malaysia.
Nanti min kongsikan ulasan berkenaan buku ini di entry akan datang.

Untuk kali ini, min nak berkongsi cerita berkenaan insan yang tolong belikan buku ni iaitu kak waniey.

Min kenal mula kenal dia sejak tiga tahun lepas, bermula dari hari min kena pindah office di KLIA.

Percaturan Allah itu hebat, di saat hati sering gelisah mengahadapi perjalanan pergi dan balik kerja selama 45minit, Allah temukan min dengan seseorang yang mempunyai minat yang sama. Min selalu perhati dia, tiap tiap hari dia akan bawa buku cerita tebal. Selang 2 hari buku tajuk yang lain. Cepat betul dia baca, dan yang penting banyak sungguh buku cerita dia.

Satu hari duduk sebelah dia dalam bas, mula mula tanya buku apa dia baca, kalau tak silap time tu dia baca cerita sunan karya Ramli Awang Mursyid, apa lagi rasa berkocak jiwa, nak pinjam. Punyala lama min follow cerita sunan ni tiba tiba pula nampak orang tengah pegang buku sunan terkini wahhh gembira tak terkata.

Start dari tu, kami selalu bertukar tukar koleksi yang ada. Tapi kak waniey lagi hebat la. Memang dia suami isteri ulat buku. Min pernah terserempak dia dan suami di pesta buku antarabangsa kl.
Sekarang ni kalau ada jer pesta buku kat mana - mana kami akan bertukar tukar maklumat


Kak wani dan suaminya Cik Eddie. Jangan marah ye saya publish gambar ni.
Rasa rasanya rumah diorang ni mesti macam perpustakaan mini kan, penuh dengan buku.


Tu dia!!! Koleksi buku kak waniey, kak waniey ni memang peminata tegar Norhayati Berahim, semua koleksi NB dia ada,
Jeles sungguh nampak dia posing kat sebelah RAM, rasa nak menyelit kat sebelah.

Minat yang sama, buku berunsurkan thriller, love story, biografi, sejarah ...tapi tak semua sama. Ada juga yang berbeza dari segi pendapat.


First time berselfie bersama ketika ramadhan 2015, setelah hampir 3 tahun mengenali kak waniey.

Alhamdulillah, terima kasih atas ukhwah yang terjalin. Hidup saya sangat sangat terisi dengan kehadiran akak dan buku buku akak.

Lately ni kegilaan kami makin menjadi jadi, menunggu kehadiran buku cerita daripada Melur Jelita... bikin panasaran... tak sabar rasanya.

Moga kak Waniey dan suami sentiasa dibawah rahmat dan kasih sayang Allah.

Terima kasih sudi jadi sahabat saya

posted from Bloggeroid

Wednesday, August 5, 2015

Mengait

Dah lama tak dengar perkataan mengait ni.
Ada yang panggil merajut, mengait, crochet ... yarn... apa sahajalah yang sewaktu denganya

Kalau diimbau kembali, zaman kecil kecil dulu hampir semua rumah mesti ada alas meja yang dikait. Mak mak zaman dulu memang suka mengait. Tiba tiba teringat kat mak... tv terpasang, tapi mata tak pandang pun ke tv sebaliknya asyik dengan dunia kaitnya tu.

Bila tengok mak mengait, hati jadi sangat kagum sebab daripda sebuku benang tu boleh berubah menjadi alas meja, chairback ( alas kerusi) baju, topi dan macam macamlah.

Lama lama hati jadi berkenan nak belajar.
Mula mula mak ajar buat tali air, pastu ajar macam mana nak buat single crochet. Projek pertama yang mak bagi tutorial adalah mengait alas tv. Kerastangan nak memulakanya, pastu tak boleh syok sendiri sebab ada kiraan asas. Nanti corak tak cantik. Kena tekun sampaila siap. Hati berbunga cinta bila dah siap.

Projek kedua pula min buat kait bakul telur. Memang tak boleh lupa la projek ni. Waktu nak kawin dulu, zaman habis belajar mana ada income besar nak bagi bakul kaca seramik yang sangat femes tahun 2003. Tiba tiba datang idea buat kait bakul telur, tak banyak belanja dan boleh custome made. Boleh pilih warna benang mengikut color yang kita suka. Time tu min pilih warna pink , shocking pink. Wah suka nya

Sehari time bekerja dapat siapkan atleast 5. Masa tu tak kira dimana, tak pernah berenggang dgn jarum kait dan benang. Finally dapat siapkan dalam seribu bakul telur. Bukan min sorang, dengan bantuan cik rusma yang sanggup top up kait bakul telur corak nenas, sayangnya min tak simpan semua design.

Now setelah hampir 12 tahun tak mengait. Tiba tiba hati rasa rindu nak mengait
Maka terhasil lah






Bekas air, kait sendiri hasil refer kat youtube

Dan teringin nak belajar kait ni



Masih belum faham cara nak buat dia macam mana. Sebab min tak pandai baca diagram. Tapi kalau ikut pelan pelan kat youtube, In shaa Allah menjadi.

Kata orang ' kalau nak seribu daya', 'belum cuba, belum tahu'

posted from Bloggeroid

Tuesday, June 16, 2015

Aku masih disini




Alhamdulillah

Semalam tanggal 15 june genapla 10 tahun min bersama Malaysia Airlines System Berhad.
Syukur syukur syukur ya Allah.
Kerana memberi peluang buat min berada bersama syarikat gah ini sebegini lama, meneruskan hidup mencari nafkah disini.






Dan dengan takdir MU juga,  min akan disini meneruskan perjuangan di syarikat baru MAB.
Biar apa pun namanya
Harapanya hanyala satu... demi melihat kompeni ini bangkit semula
Moga yang tinggal diberikan kekuatan untuk melaksanakan misinya.
Buat rakan perwira yang bakal meninggalkan kami,
Min doakan moga Allah bukakan pintu pintu rezekiNYA buat kalian, dipermudahkan segala urusan.
Tanpa KALIAN tak mungkin kami berdiri disini.
Moga RAHMAT Allah sentiasa bersama kita semua.






Wednesday, May 27, 2015

Syukur 37

Entry ni patutnya publish pada 08may, memang min dah plan nak publish tapi ada sahaja halangan.

Hari ni 8 may, Alhamdulillah ya Allah KAU berikan aku kesempatan untuk meneruskan hidup didunia sementara ini hingga kesaat ini.
Syukur ...syukur... syukur


Nampak tak...
Ni antara koleksi gambar gambar bila menjelang 8may, sejak min berkerja di Klia, semakin berusia, dah nampak perubahan kat gambar, Alhamdulillah syukur masih sihat dan gembira

Dan lebih gembira pada hari ini, antara yang menarik yang tak mungkin min lupakan adalah berkesempatan untuk menghadiri ceramah motivasi daripada penceramah terkenal Dato Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah. Beliau hadir di auditorium MAS ssz Kerana memberikan ceramah kepada seluruh warga kerja Malaysia Airlines, dengan tajuk "menghadapi badai perubahan".

Topik yang sangat menarik, umum sedia maklum keadaan syarikat sekarang, tak perlulah min kupas dengan lebih lanjut, sebab hanya akan mendatangkan spekulasi sahaja.

Ceramah yang berlangsung selama 2jam ni snagat mengesankan. Rasanya rata2 audien tak sempat nak melelapkan mata... gamat auditorium dgn aksi2 dan tips2 hebat dari dmfk bagaimana kita hendak mengatasi perubahan... menyediakan diri kearah perubahan. Apa yang penting kita sentiasa berfikiran postif, ingat benda2 positif dan perbuatan yang positif. Banyak lagi sebenarnya... In Shaa Allah min akan share tentang tips ni.


Hajat hati nak juga bergambar berselfie dgn dmfk, tapi tak kesampaian sebab ramai sangat yang naik kepentas. In shaa Allah, satu hari nanti kita akan bertemu juga.

Balik dari ceramah motivasi, hujan turun dengan lebat, kawan-kawan dah tunggu nak makan.

Surpprise!!!!


Diorg buat small birthday celeberation untuk min. Ya Allah terharunya, terasa mcm menyambut ulangtahun kelahiran yang ke 17 pula

Terima kasih semua, mummy Tengku Zubaidah, Puan Shuzliana, kak Hannie, kak Asma, Kak Hizati, wan hasanah dan Rachel, walaupun tak join makan tapi sempat hug dia.

Dan balik dari tempat kerja....
Rupa2nya mak abah , suami dan adik2 serta anak2 dah tunggu kat rumah

Surpprise again!!!!


Tu dia... nampak tak? Present from my other half, terima kasih. Terima kasih semua.

Sangat2 terharu...



Rezeki lagi... department buat surpprise birthday party for MAY babies...
Min, kak Hizati & our manager Puan Sharifah Mazura

Terkezut mak...


Nampak tu makan kek tak ingat dunia...
Lepas ni tahula... bmi lari
Tenkiu sapa yang snap gambar ni... suka sangat

Dan di tarikh ini jugala kelahiran Sharmin OneStop Centre



Melangkah kehadapan memulakan suatu yang lain dari yang lain.

This baby really need support k, please support us, visit us

Moga hari hari mendatang juga secerah dan seceria hari ini

Akan ku kenang selamanya

#TERIMAKASIHALLAH

posted from Bloggeroid

Tuesday, May 12, 2015